Random Thoughts about Random Subjects

Monday, November 12, 2001


قابل توجه نرم افزاريهای ايران
واقعا جای تاسف که شما اينهمه تو دانشگاه چیز ميخونيد بعد تو کار همه رو فراموش می کنيد. البته مثل همه چيزایه ديگه اينم ميشه ربطش داد به مشکلات فرهنگی. در هر حال ما حرف خودمونو ميزنيم
قضيه از اين قرار که تو مملکت ما هر وقت صحبت از اجرای يه پروژه ميشه همه فکرشون ميره سمت اين که حالا اين پروژه رو با چه زبونی بنويسيم يا Database چی باشه و از اين حرفها. موقع اجرا هم بسم ا.. چار تا Table نصفه نيمه و حمله به کد... مخصوصا اينايي که ادعا میکنن وب سايتهای دايناميک ميسازن . من نميدونم پس اين درس Software Engineering برای چی ميخونن. مراحل توليد نرم افزار (Software Development Life Cycle) اعم از شناخت،تجزيه و تحليل و طراحی رو انگار فقط برای خوندن و امتحان گرفتن تو کتابها گذاشتند. البته همه اين کارها رو ميکنند ولی اکثرا در ذهنشون و در زمان کد نويسی، دسته ای هم که اینکار ها رو مرحله به مرحله و سر جای خودش انجام ميدن نه از ابزار درست استفاده ميکنند نه درست طرح رو ثبت ميکنند. گذشته از مسايلی که بعلت نداشتن طرح ثبت شده در حين و بعد از Development پيش مياد اين يکی از شاخصهای کیفیت نرم افزار هست و ا گر ما ميخاهيم که با محصولات خارجی رقابت کنيم بايد به اين مساله توجه بيشتری نشون بدیم.
بعضيها ممکنه بگن «يه پروژه کوچيک که اين حرفارو نداره» ولی باور کنيد همه نرم افزارهای بزرگ هم يه زمانی کوچیک بودند ، وقتی شما طرح سيستم رو با يک ابزار مناسب طراحی تهیه کنيد خيلی از زوایای پنهان و مشکلات رو از همون اول قبل از اينکه حتی يک خط کد بنويسيد متوجه ميشيد و از خيلی دوباره کاریها جلوگيری ميشه، در ضمن اينکه بسيار مشکلات کمتری در زمان توسعه سيستم خواهید داشت باضافه بسیاری مزايای ديگه که اينجا فرصت بحث در موردشون نيست.
البته من وقتی تحقيق کردم دیدم چنین مشکلی تو همه کشورها حتی تو امریکا هم بوده و هست ولی با تلاشهایی که انجام شده سعی کردند این قضیه رو به صورت یک فرهنگ در بیارن و نشون بدن که چقدر مزیت پشت این کار هست.
به نظر من ما هم همین کار رو بکنیم، بهتون قول میدم وقت بسیار کمی میگیره در عوض نتایج بسیار خوبی براتون داره، ابزار های طراحی (Case Tools) هم الان انقدر ساده و خوشدست هستند که حتی کسانی که از مهندسی نرم افزار اطلاع زیادی ندارند به راحتی میتونند ازشون استفاده کنند. برای شروع شما میتونید از نرم افزار MS Visio برای طراجی یک وب سایت هر چند ساده استفاده کنید.
گرچه MS Visio رنج وسیعی از متدولوژیها رو پشتیبانی میکنه ولی برای پروژه های بزرگ کارامد نیست. برای اون دسته از پروژه ها میتونید از نرم افزار هایی مثل Oracle Designer, Rational Rose یا Sybase Power Designer استفاده کنید.
بیایید اصولی کار کنیم

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

خدابی اینو خوب اومدی هستم باهات

3/13/2008 12:52 AM

 

Post a Comment

<< Home